Section outline

    • Consisteix en crear una petita composició de musical, amb l´ajuda d´aplicacions de so i electrònica, i la posterior actuació en directe. Posteriorment farem un acabat final amb una aplicació de vídeo. 

      A continuació pots veure alguns vídeos d'exemple sobre com fer sons amb una placa Arduino i un ordinador.


    • Pràctica-1-Tots

      Visualitza els vídeos i escull un tema, per a la composició musical.

      Pràctica-2-Tots

      Feu una pluja d'idees de temes que vulgueu treballar a classe. I després passeu a la votació per triar-ne un.

    • Tecno-Snap

      El programa Snap4Arduino serveix per "programar" i donar instruccions a objectes perquè facin coses! Es moguin, que soni música, que ballin... Ara aprendrem com funciona practicant!

    • Instal.lació Snap4Arduino (Snap)
    • Entra en aquesta web i en el costat dret trobaràs el següent llistat on posa 

      Download (= descàrrega) 

      - Has de descarregar-te el programa que es diu "MS-Windows installer (64 bits)"

      - Excepte si tens un MAC, llavors has de descarregar-te el que es diu "MacOSX64bits"


      Et dirà que "potser és un virus" NO ho és, intala'l amb tranquil·litat! 

    • Versió on-line Snap4Arduino (Snap)
    • Si no et pots instalar el programa, no passa res! Pots fer servir aquesta versió on-line clicant en aquest enllaç. 

    • Pràctiques-Inicials

    • Animacions

    • TASQUES-ABSÈNCIA-PROFESSOR-DEL 14 AL 27 DE MAIG
    • Jocs

    • Sons

    • Investiguem - Tots

      A la vostra carpeta de la Unitat Compartida del Drive torbareu un seguit de preguntes per iniciar la investigació en relació al tema que vau triar la setmana passada. Abans de començar a escriure la lletra de la cançó és molt important que siguem experts en el tema que hem triat.

    • Música-SoundTrap

      La nostra composició tindrà, a més a més dels sons que interpretarem fent servir la placa Arduino i l'ordinador, un BASE en 4/4 de fons.

      Per fer aquesta base farem servir l'aplicació "Soundtrap"

      Soundtrap és una aplicació que funciona dins un web. Aquest web és:

      http://www.soundtrap.com

      Cal DONAR-SE D'ALTA  el primer cop, fent servir el correu corporatiu de l'institut Montserrat (_______ . _______ @institutmontserrat.cat)

      i després identificar-se amb l'esmentat correu cada cop que el vulguem fer servir. L'aplicació és gratuïta en mode "personal"

      Aquí tens un video tutorial que cal que vegis per saber com fer els primers passos: 


    • Tecno-Snap


    • Pràctica-2
    • Tecno-Arduino

    • Pràctica-3-Construïm el suport de l´Arduino


    • Tecno-Arduino

    • Programació Arduino

    • Simulació Arduino

    • Has de realitzar el muntatge que indica la imatge i copiar el codi del programa, utilitzant el programa Tinkercad.

    • Has de realitzar el muntatge que indica la imatge i copiar el codi del programa, utilitzant el programa Tinkercad.

    • Atenció! Vídeos recordatori-ajuda de Tinkercad

    • Muntatge maqueta MusicTec



    • Tecno-Arduino

    • Components principals


      1: Connector USB: Per connectar-se amb l'ordinador

      2: Botó de Reset

      3. LED (díode lluminós) connectat a la sortida digital nº 13: s'encén quan el microcontrolador està treballant.

      4. Sortides i entrades de senyals digitals: només poden tenir un valor determinat de voltatge o cap, zero.

      5. LED que s'encén quan la placa rep alimentació, indica ON/OFF.

      6. Connexió per a alimentació

      7. LEDS que parpellegen quan el microcontrolador està rebent dades (RX) o transferint-ne (TX)

      8: Pins d'alimentació: El corrent elèctric surt del pin 5V i torna pels pins GND (Ground= terra)

      9: Entrades analògiques (sempre és un voltatge que prové d'un sensor d'alguna variació: de temperatura, de pressió, de quantitat de llum, etc.).


    • Connexions

    • Pràctica-3
    • Música-Audacity


      Podem amb el nostre ordinador gravar, copiar, retallar i modificar sons? Sí, amb l'aplicació AUDACITY i el complement Lame Encoder.

      Per gaudir de totes les funcionalitats d'Audacity cal et descarreguis l'Aplicació (Audacity 2.2.2.exe) , el complement Lame Encoder (Lame_v3.99.3.exe) i el complement Ffmpeg (Ffmpeg-win-2.2.2.exe)

      Un cop descarregats has d'instal·lar (doble clicant sobre els fitxers baixats) els dos fitxers en AQUEST ordre:

      1)  Audacity 2.2.2.exe

      2) Lame_v3.99.3.exe

      3) ffmpeg-win-2.2.2.exe


      Després d'instal·lar els 3 components pots començar a mirar l'aplicació i donar un cop d'ull als següents tutorials:

      Com fer un Podcast amb Audacity  -->  

      Un cop vist el video pots començar a experimentar amb l'Audacity amb gravacions de la teva veu i amb sons/cançons ja gravades. 

      Prova a aplicar efectes diversos (tens més de 40 disponibles) : pujar o baixar el to, marxa enrere, reverberació....

      Si no tens cap fragment musical gravat disponible pots baixar-te'n d'aquest web : Jamendo (https://www.jamendo.com)


    • Audacity :  Manipulació-Digital

      A partir de les propostes del video-tutorial fer una pràctica d'efectes amb un fragment musical amb Audacity:

      Retallar i moure fragments

      Augmentar i disminuir velocitat

      Canviar el to

      Entrar i sortir progressivament

  •       

    • I per últim: Assaig general !

      La propera setmana fareu l'actuació! I cantareu davant la classe el vostre rap sobre el tema escollit, amb la base de rap, i els sons de l'adolescència controlats per la placa arduino, com si fossiu rapers/es i Djs!!


      TOTES LES PLAQUES ARDUINO FUNCIONEN (estan totes revisades i solucionades les errades!!) TOT A PUNT!!


      Perquè tot funcioni, segui aquestes instruccions, no us deixeu cap passa!!

        • Un ordinador portàtil per grup. Si un gup com a cosa exceptcional no en té, poden utilitzar l'ordinador de l'aula de 1rD o 1rB, que té el programa snap instal·lat.  
        • Aneu a la unitat compartida del Drive. I descarregueu a l'ordinador els següents arxius que hi ha a la carpeta de MATERIAL FINAL (boto dret del ratolí, fletxeta d baixar, i anirà a la cerpeta de descàrregues):

            • Base de rap
            • Programa RAP definitiu (el que ja té els sons de l'adolescència afegits!!!), no feu servir el programa PLA B, perquè totes les plaques funcionen perfectament!!
            • Quartetes finals

        • Tots aquests fitxers que aniran a descàrregues moveu-los a una carpeta de l'escriptori a la que podeu anomenar: "Actuació Music-Tec"
        • Agafeu la placa i connecteu el cable USB a l'ordinador!
        • Obriu el programa SNAP : Importar el Programa RAP definitiu. Un cop obert aneu al bloc ARDUINO i cliqueu "connectar la placa Arduino"(si us diu que hi ha varis ports COM, trieu el que tingui el número més alt). Després doneu-li a la bandera verda. I el bloc de programes hauria de tenir una ombra blanca (si es vermella, ALERTA que us heu deixat algun pas

        • Comproveu que el so està activat!! I que funcionen els sons! Truc: com que vosaltres esteu fet d material conductor, podeu agafar la baqueta amb una mai amb l'altre tocar les tecles i el so huaria també d sonar!!
        • Ara obriu la base de rap amb una aplicació de reproducció de so.
        • I les quartetes amb un de text!
      PREPARADES I PREPARATS!!!! A ASSAJAR!!!!

  • Un cop hem assajat ve el moment de l'actuació. Recordeu que cal que hagueu imprès el text del rap i distrbuit les tasques dels 3 membres del grup.


    Un cop gravat amb el mòbil la vostra actuació podeu editar-la amb aquest aplicatiu de codi obert i GRATUÏT. Es diu "Shotcut". Clica aquí per baixar-te'l i instal·lar-lo al teu ordinador.




  • Ha arribat el moment d'escriure el rap. El tema que heu triat us ha d'inspirar per a poder-la escriure. Ja és hora que comenceu a compondre quartetes.

    Què és una quarteta?

    Una quarteta és una estrofa de 4 versos. Cada vers ha de tenir entre 8 i 13 síl·labes.

    Com es compten les síl·labes?

    En català, les síl·labes es compten fins a l'última tònica. En vermell marquem la síl·laba tònica.

    Així, en aquest vers:

    Vol-dri-a ser bon ma-ri-ner per ser sem-pre al mar 
      1      2    3   4    5     6     7    8     9    10     11       12   13   14

    I en aquest altre:

    quant més pas-sa, més con-ven-ço
         1        2        3     4     5      6       7       X